Monitorowanie cen produktów i usług oferowanych przez konkurencyjne podmioty jest niezwykle istotne dla każdego przedsiębiorstwa. Szczególnie jest to ważne dla nowych firm wchodzących dopiero na rynek, gdyż podmioty te nie posiadają jeszcze portfela klientów. Wobec tego muszą dopasować się do innych firm i często muszą oferować swoje produkty i usługi, w podobnych lub nawet mniejszych cenach. Jednak analiza cen konkurencji powinna być również ważna dla podmiotów działających już na rynku od pewnego czasu i posiadających stałe grono klientów, dzięki takiemu zabiegowi firmy te mogą rozszerzać swoją działalność na rynku. Odpowiednio przeprowadzona analiza podpowie nam za jaką cenę sprzedawać nasze produkty lub usługi, i jak przekonać do siebie nowych klientów.
Dlaczego warto robić analizę cen konkurencji?
Analizę cen konkurencji robimy po to aby wiedzieć po ile sprzedawać nasze produkty lub usługi. Jeżeli posiadamy podobnej jakości i rangi produkt lub usługę i zażądamy za niego większą cenę niż ta oferowana przez konkurencję, to niestety nie uda nam się zdobyć klientów. Gdy natomiast przy takich samych warunkach zaniżymy cenę naszych produktów lub usług, to zmniejszymy nasze przychody a tym samym zarobimy mniej. Ważne jest aby dostosować się do rynku, i wycenić w sposób uczciwy i wiarygodny nasze produkty. Zwiększy to zainteresowanie naszą ofertą.
Jak przeprowadzić analizę cen konkurencji?
Analizę cen konkurencji najłatwiej przeprowadzić za pomocą internetu, i w tym artykule skupimy się na tym sposobie. Analizę warto zacząć od sprawdzenia kilku kluczowych informacji takich jak:
- Kto jest naszym konkurentem,
- Czy w sieci są dostępne rankingi związane z naszą branżą które mogą stanowić punkt odniesienia,
- Czy nasza konkurencja działa globalnie czy lokalnie.
Gdy jesteśmy w stanie znaleźć odpowiedzi, na powyższe punkty posiadamy już cenne informacje na temat wielkości i możliwości naszych konkurentów oraz potencjale i zagrożeniach branży w której działamy. Na podstawie zgromadzonych danych jesteśmy w stanie określić punkt odniesienia dla naszej firmy, następnie pozostaje tylko dopasować naszą ofertę do innych firm. Jeżeli uda nam się stworzyć ofertę na rynek, możemy zacząć sprzedawać swoje produkty lub usługi. Pamiętajmy aby być jednak elastyczni, ponieważ na rynku często mamy do czynienia za zmianą trendów i cen.
Monitoring cen konkurencji, co robić dalej?
Gdy zbierzemy odpowiednie dane, musimy następnie wyciągnąć odpowiednie wnioski mające wpływ na naszą działalność. Po przeprowadzonej analizie, powinniśmy podjąć decyzję o wprowadzeniu oferty na rynek. Gdy tego dokonamy mamy możliwość prześcignięcia konkurencji i pozostawienie ich w tyle. Dobrze przeprowadzona analiza pozwala na zdobycie rynku lub ustabilizowanie naszej pozycji.
Pamiętajmy, że analiza cen konkurencji to ciągły proces na rynku, a ciągła rywalizacja wymaga od nas konkretnych i ciągłych decyzji.
Źródło informacji: https://dealavo.com/pl